کد مطلب:113833 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

اصل هدفداری نظام آفرینش











در بسیاری از فرازهای نهج البلاغه اصل هدفداری نظام آفرینش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است كه برای رعایت اختصار برخی از آنها را مورد مطالعه قرار می دهیم:

جعل شمسها آیه مبصره لنهارها و قمرها آیه ممحوه من لیلها و اجراهما فی مناقل مجراهما و قدر سیرهما فی مدارج درجهما لیمیز بین اللیل و النهار بهما و لیعلم عدد السنین و الحساب بمقادیر هما[1].

(خورشید را نشانه ی روشنی بخش روز در تمام ایام و ماه را نوری كمرنگ برای شب ها قرار داد و آن دو را در مجرای خودشان بحركت درآورد و مراحلی را كه باید بپیمایند اندازه گیری نمود تا میان شب و روز تفاوت حاصل شود و با رفت و آمد آنها شماره ی سال ها و حساب دقیق آن فهمیده شود).

و در رابطه با زمین و آفرینش كوه ها می فرماید:

و رب هذه الارض التی جعلتها قرارا للانعام و مدرجا للهوام و الانعام و ما

[صفحه 117]

لا یحصی مما یری و ما لا یری و رب الجبال الرواسی التی جعلتها للارض اوتادا و للخلق اعتماد[2].

(حمد تو را ای پروردگار زمینی كه آن را مركز سكونت انسانها و جای رفت و آمد حشرات و چهار پایان قرار داده ای و محل زندگی آنچه كه شمارش نمی توان نمود، چه آنها كه به چشم می آیند و چه آنها كه با چشم دیده نمی شوند، حمد تو را ای پروردگار كوه های محكم و پا بر جا كه كوهها را برای زمین میخ های محكم و برای مخلوقات تكیه گاه مطمئنی قرار داده ای).

و در رابطه با ستارگان می فرماید:

جعل نجومها اعلاما یستدل بها الحیران فی مختلف فجاج الاقطار.[3].

(ستارگان آسمان را علائم و نشانه هائی قرار داد تا آنها كه شب هنگام در نقاط مختلف حیران و سرگردانند به وسیله ی آنها راهنمائی شوند و راه خود را بیابند ).


صفحه 117.








    1. خطبه 36 -91 نهج البلاغه المعجم المفهرس.
    2. خطبه 2 -171 نهج البلاغه المعجم المفهرس.
    3. خطبه 7 -182 نهج البلاغه المعجم المفهرس.